Vår anläggning – Vigelsjö Norrtälje

Föreningen Ridklubben Norrtälje Ryttare driver ridskola i Vigelsjö i Norrtälje, och från april 2023 även i Vallby i Rimbo.

Anläggningen Vigelsjö Ridskola ligger vackert vid sjön Lommaren, 20 minuters promenad från Norrtälje stadskärna. Det är Norrtälje Kommun som äger byggnaderna, och föreningen arrenderar anläggningen av kommunen, för att driva ridskolan på platsen.

Vi har två stalldelar – A- och B-stallet – med totalt 25 stallplatser.

Vi har ett isolerat ridhus 20 x 40, samt en utebana 30 x 65, och en paddock 20 x 35.

Vi har bra hagar i anslutning till stallet, och även sommarbetet ligger bara ett stenkast bort.

I vår mysiga klubbstuga hittar du omklädningsrum där du kan hyra skåp, teorisalen och KaffeSpiltan.

Ridklubben Norrtälje Ryttare
Vigelsjö Gård
761 52 Norrtälje

59.76095412978836, 18.671931561402516

A-stallet, som tidigare var ett ridhus, stod klart 1982 med femton spiltor och fyra boxar.

Norrtälje Kommun beviljade 2007 ett utvecklingsbidrag till en helt ny inredning, och under sommaren 2008 byggdes nya väggar upp till boxar och spiltor.

Sommaren 2017 fick vi ett fint bidrag av Roslagens Sparbanks Stiftelser, och kunde bygga om spiltorna i A-stallet till nya boxar!

A-stallet har idag 14 boxar.

I A-stallet finns också sadelkammare, toalett, foderkammare och spolspilta. A-stallet har även en ingång till baksidan där vi har gödselstacken, sjukhagen, extrahagen, och väg till den stora utebanan.

B-stallet var en gång i tiden fullt av ponnyboxar och byggdes om för att uppfylla då gällande djurskyddsbestämmelser. Vid 1994 års invigning kunde man besöka ett nytt B-stall med högre takhöjd och ny inredning, med tre boxar och 13 nya spiltor.

Under 2011 slutfördes ombyggnationen av ena sidans spiltor till boxar. Så då var det 7 spiltor, 2 småponnyboxar och 5 stora boxar och 1 ponnybox.

2014 byggdes sedan två ytterligare boxar.

2017 byggdes samtliga spiltor om till boxar, och nu har vi 11 boxar i B-stallet.

I stallets sadelkammare hittar du all utrustning.

Här hittar du din hästs sadel och träns, och även ridhjälmar och säkerhetsvästar att låna om du inte har egen.

I sadelkammaren kan man även hitta extra borstar, benskydd och delar till utrustningen så som tyglar, pannband och sadelgjordar. Vill du pyssla genom att putsa sadlar och träns: kom ihåg att fråga personalen först.