Ridläger: Familjeridläger 2025 Vigelsjö
På våra familjeridläger vänder vi oss till den hästintresserade familjen!
På familjeridlägren utformas innehållet efter deltagarnas önskemål. Det betyder att alla inte behöver ha häst- och ridkunskaper på samma nivå. Vi anpassar varje läger efter deltagarnas kunskaper, och delar in i grupper efter utbildningsnivå.
Vi välkomnar 12 deltagare på våra familjeridläger.
Familjelägret är ett dagläger, men möjlighet till övernattning ingår självklart, skriv i kommentarsfältet i formuläret om ni önskar bo över. Vi har ingen husmor på natten, och dagens gemensamma aktiviteter avslutas ca 17.00. Om du vill bo över sker inkvartering i vår klubbstuga, där vi på övervåningen har 4 rum med våningssängar/enklare sängar. Du tar själv med dig lakan och handduk etc., och det finns tillgång till kök där du kan laga middag.
Datum för Familjeridläger 2025:
25-27 juli 2025 (fredag, lördag, söndag)
I hjärtat av Roslagen arrangerar Ridklubben Norrtälje Ryttare ridläger för killar, tjejer, barn, ungdomar och vuxna.
Vigelsjö Ridskola finns vid sjön Lommaren i utkanten av den idylliska sommarstaden Norrtäljes stadskärna, och Vallby Ridskola ligger i kanten på naturreservatet Näset i Rimbo.
Våra ridläger är traditionellt kunskapsbaserade upplevelseläger med eller utan övernattning. Vill du ta med egen häst går det bra, läs mer längre ned på sidan om det.
Välkommen till oss!
Anmälan
Kontrollera först att ditt valda läger har platser kvar!
Fyll i formuläret med uppgifter om dig som ska vara med på lägret, och godkänn villkoren.
Betala lägret genom att lägga valt läger i kundkorgen och gå vidare till betalning.
Din ridlägeranmälan är klar när formuläret är inskickat och lägret är betalat. Välkommen på ridläger!
Om ett läger är slutsålt finns det inte med i butiken nedan.
Villkor ridläger 2025 – villkoren finns längre ned på denna sida.
Bokning gäller valt läger. Vid förhinder går det bra att insätta ersättare med motsvarande kunskaper. Maila i sådana fall till kansliet med ersättarens information (namn, personnummer, kunskapsnivå, ev allergier etc.). Se även villkoren nedan för mer detaljer.
Familjeläger: Fyll i ett uppgiftsformulär per deltagare, och du bokar 1 plats per familjemedlem (är ni 2 så bokar ni 2 platser, 3 så bokar ni 3 platser, osv.)
Familjeridläger
På våra familjeridläger vänder vi oss till den hästintresserade familjen!
På familjeridlägren utformas innehållet efter deltagarnas önskemål. Det betyder att alla inte behöver ha häst- och ridkunskaper på samma nivå. Vi anpassar varje läger efter deltagarnas kunskaper, och delar in i grupper efter utbildningsnivå.
Vi välkomnar 12 deltagare på varje familjeridläger.
Familjelägret är ett dagläger, men möjlighet till övernattning ingår självklart, skriv i kommentarsfältet i formuläret om ni önskar bo över. Vi har ingen husmor på natten, och dagens gemensamma aktiviteter avslutas ca 17.00. Om du vill bo över sker inkvartering i vår klubbstuga, där vi på övervåningen har 4 rum med våningssängar/enklare sängar. Du tar själv med dig lakan och handduk etc.
Så här kan ett familjeridläger se ut:
Ankomstdagen
12.30 Ankomst – incheckning
13.00 Samling och introduktion, tilldelning av hästar för lägret
14.00 Hämta in hästar från hage – visitation och hästskötsel inför första ridpasset
15.00 Ridpass i mindre grupper.
Hästskötsel samt utsläpp av hästar och städa undan i stallet
17.00 Slut för idag
Dag 2
08.00 Frukost finns i kylskåp och skafferi att ta för sig av
08.30 Hämta in hästar från hage – visitation och hästskötsel inför första ridpasset
09.30 Ridpass i mindre grupper
13.00 Lunch och teori
14.30 Ridpass i mindre grupper.
Hästskötsel samt utsläpp av hästar och städa undan i stallet
17.00 Slut för idag
Dag 3
08.00 Frukost finns i kylskåp och skafferi att ta för sig av.
Utcheckning av ev. rum innan vi börjar dagens aktiviteter
08.30 Hämta in hästar från hagen – visitation och hästskötsel inför dagens ridpass
09.30 Ridpass i mindre grupper
13.00 Lunch och teori
14.30 Ridpass i mindre grupper.
Hästskötsel samt utsläpp av hästar och städa undan i stallet
17.00 Tack för årets läger!
Din anmälan är klar när du betalat, och skickat in uppgiftsformuläret. Endast inskickat formulär innebär inte att lägret är bokat.
Om lägret inte syns i bokningslistan nedan innebär det att det är fullbokat.
Exempel: 221008
Sök på en tid
Exempel:12.00-13.00
Aktivitet/Tider | Platser kvar |
---|---|
12 |
Våra hästar och ponnier
Vi har B-, C- och D-ponnyer och stora hästar, sammanlagt ca 35 ridskolehästar, som arbetar hos oss på Ridklubben Norrtälje Ryttare. Våra hästar gör ett fantastiskt jobb. Vi har trygga och lämpliga hästar som är utbildade för sina arbetsuppgifter. Du kan läsa mer om våra hästar här.
Vill du ta med dig din egen ponny/häst
går det bra efter överenskommelse med oss. Hästen ska vara fullt frisk och vaccinerad mot influensa. Den ska fungera i grupp med andra och orka gå två lektioner/dag, samt ha en lämplig utbildningsnivå för det läger du ska vara med på. Du får tillgång till utebox/box och rasthage. Du behöver ta med foder till din häst själv. Priset är detsamma som om du rider på en av våra hästar. Självklart gäller samma regler vid ridning och hantering för dig som har egen häst som för deltagare på ridskolehäst.
Ridningen sker både på ridbana/ridhus och i naturen. När vi träffat alla lägerdeltagare delar vi ut hästar, och har sedan provridning för att se om hästfördelningen fungerar eller om vi behöver göra något byte. Du behåller därefter din häst hela lägret förutsatt att allt fungerar.
Hjälm används vid all ridning, ryttare under 18 år ska även ha skyddsväst. I hoppning är skyddsväst obligatorisk oavsett ålder. Övrig utrustning består av långärmad tröja, handskar och ridsko/stövel med klack. Deltagare upp till 13 år ska bära hjälm vid all hästhantering.
En liten checklista på utrustning
- Ridkläder och ridvantar
- Ridhjälm (finns att låna)
- Säkerhetsväst (finns att låna)
- Långärmade tunna tröjor för ridning
- Regnkläder
- Varm tröja
- Badkläder och badhandduk
- Solskydd och myggmedel
- Sovkläder, lakan, påslakan och örngott, handduk (om du ska sova över)
Boende
På våra familjeridläger finns möjlighet att övernatta i ridskolans klubbstuga. Här har vi 14 sängplatser fördelade på fyra rum på klubbstugans övervåning. Sängarna är utrustade med madrass, täcke och kudde. Lakan och påslakan tar du med dig. På nedervåningen har vi vår matsal, samt omklädningsrum utrustade med duschar och toaletter. Här finns även förvaringsskåp, där du har dina ridkläder när vi inte är i stallet.
Ridkläderna förvaras på nedervåningen i tilldelade skåp.
Mat
Allergier och annan specialkost meddelas vid anmälan.
Till frukost finns fil, flingor, choklad, te, juice, smörgåsar mm att duka fram från kylskåp och skafferi för de som väljer att sova över.
Till den gemensamma lunchen dag 2 och 3 serveras husmanskost.
Middag ordnar ni själva – om ni väljer att sova kvar i klubbstugan har ni naturligtvis full tillgång till kök och faciliteter.
Under för- och eftermiddagen finns frukt och dricka framme till eleverna.
Under de tider som vi har ridlektion och är i stallet är huvudregeln att inte ha med någon mobiltelefon. Vi kan inte ta ansvar för värdesaker, t ex kamera, mobiltelefon mm förutom i de fall det lämnats in till personal för förvaring.
Ridklubben Norrtälje Ryttare – villkor ridläger 2025
Försäkring
Som medlem i en förening ansluten till Svenska Ridsportförbundet omfattas man automatiskt av en olycksfallsförsäkring genom Folksam. Ridklubben Norrtälje Ryttare är naturligtvis anslutna till Svenska Ridsportförbundet, och som lägerdeltagare omfattas du av försäkringen. Vill du läsa mer om säkerhet och olycksfallsförsäkringen kan du göra det här på vår hemsida.
Betalning
Samtidigt med anmälan betalas gällande lägeravgift i enlighet med respektive ridlägers prospekt. Anmälan är giltig då full betalning skett. Bokning gäller valt läger. Ingen ångerrätt föreligger.
Avbeställning företagen av elev/målsman
Vid avbeställning före 15 mars återbetalas inbetald avgift till 80%, det vill säga ett avdrag om 20% görs för administrativa kostnader. Återbetalning sker inom 14 dagar.
Vid avbeställning efter 15 mars och fram till lägerstart återbetalas inbetald avgift till 50% om läkarintyg som styrker förhinder att deltaga i läger under anmäld tid skickas in till oss. Återbetalning sker inom 14 dagar.
Vid avbeställning efter 15 mars och fram till lägerstart då inget läkarintyg finns återbetalas ingen del av avgiften. Observera att avbeställning skall vara skriftlig.
Avbruten lägervistelse
Avbryter elev påbörjat ridläger pga sjukdom återbetalas 20% av gällande dagskostnad per icke utnyttjad lägerdag vid uppvisande av läkarintyg (exempel: 5 dagars ridläger till priset 5 000 kronor avbryts efter dag 4 = återbetalning 200 kronor. Samma läger avbryts efter dag 1 = återbetalning 800 kronor). I övrigt sker ingen återbetalning vid avbruten lägervistelse.
Arrangörens inställande av läger
Skulle oförutsedda händelser inträffa, som medför att arrangören icke kan fullfölja sina åtaganden – inställd verksamhet eller dylikt – återbetalas inbetald avgift i sin helhet, eller den del som eventuellt återstår vid avbruten lägerperiod. Återbetalning sker inom 30 dagar.
Tvister
Om meningsskiljaktigheter uppstår mellan lägerarrangör och elev/målsman vad gäller lägervistelsen och parterna ej kan enas skall parterna:
1. försöka lösa tvisten omgående under det pågående lägret
2. vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden – ARN.
Integritetspolicy och hantering av personuppgifter
Du kan ta del av vår Integritetspolicy och läsa om hur vi hanterar personuppgifter på hemsidan under Klubben/Integritetspolicy